Reiseruten går søm følger ...

Reiseruten går som følger...

Rundtur Mellom-Amerika: Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala.

Ecuador, De Nederlandske Antillene, Venezuela

Galapagos øyene

Rundtur Sør-Amerika: Brasil, Paraguay, Uruguay, Argentina, Chile, Bolivia, Peru

onsdag 8. januar 2014

Rundtur på øya Ometepe

Vi startet dagen med frokost sammen med vår vertsmor. Til frokost fikk vi en blanding av ris og bønner (pinto de gallo), hjemmelaget tortillas av maismel og et par speilegg hver. Gode og mette startet vi en rundtur på øya sammen med guide og tre fra reisefølget.

Først dro vi til Chargo Verde, et natur reservat. Her gikk vi rundt en grønn innsjø, og vi se mange spennende dyr og planter underveis. Deriblant høydepunktene aper, to typer firfisler, en stilig blå fugl, og en stor blå sommerfugl med en vingespenn på 10 cm. Samt termitter, en trane lignende fugl og en rekke interessante trær og planter.

Men det er alle kuleste, i følge Marius, var Iguyanen. Eksemplaret vi så var ca 30 cm, og ikke av de største. Det var fascinerende og se når den sprang. Bevegelsen minnet mye om en dinosaur.

Blant plantene vi så var mynte, papaya, mango, kokospalmer. Diverse trær med giftige pigger på. Under turen så vi også kakaoplante, cashewtre, kaffeplante, bananplanter, sitrongress, appelsintre, ananasplante og
grapefrukttre. Samt flere spesielle frukter vi ikke husker navnet på.

Vi avsluttet rundtturen med å bade i en langune med vann fra vulkanen. Vannet innehold mye mineraler som skulle være godt både for kropp og sjel.

Dekket på veiene på øya består i stor fra av beleggningsstein. Det er kun mindre deler som er asfaltert.

Det bor 42 000 på øya, den ene vulkanen på øya har normalt et intervall på 45 år mellom utbruddene. Nå er det 56 år siden forrige utbrudd, så dette kan skje når som helst. Men et stort problem er at øya kun har seks små ferjer tilgjengelig for gjennomføring av evakuering. Det vil i praksis si at man ikke vil kunne evakuere ved et eventuelt utbrudd. Guiden sa han hadde en kano stående... Det er i dag et pågående prosjekt for bygging av flyplass. Vi tror denne øye vil bli en turistmagnet i løpet av noen år.