Reiseruten går søm følger ...

Reiseruten går som følger...

Rundtur Mellom-Amerika: Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala.

Ecuador, De Nederlandske Antillene, Venezuela

Galapagos øyene

Rundtur Sør-Amerika: Brasil, Paraguay, Uruguay, Argentina, Chile, Bolivia, Peru

mandag 10. februar 2014

Dos Rios - Strandparadis

Vi avtalte i går å møte guiden vår kl 10 i dag tidlig, vi hadde en delvis plan om å teste ut ståpadling. Det ble noe helt annet, guiden ville gjerne å ha oss med på en to timers gå tur for å se på det gamle fengselet på andre siden av øya.
Da var det bare å kjøpe inn vann og snacks, på med solkrem og forberede seg på en varm gåtur. I følge Cassie som også ble med på turen var det 37 grader i skyggen da vi startet. Dette var første gang guiden gikk denne turen så ingen av oss fire visste helt hva vi gikk til.

Guiden hadde blitt fortalt om en snarvei gjennom skogen, vi slet med å finne denne. Vi spurte lokalbefolkningen om veien, men ble sent i gal retning. Og gikk derfor et lite stykke nedover, før vi måtte gå de samme meterne tilbake i oppoverbakke. I motsetningen fra dagen før var vi eksponert for solen store deler av turen, vi kan ikke husket å ha svettet så mye noen gang.

På veien så vi en iguan og tre cappuchinoaper.

Da vi hadde gått 2/3 av turen hørte vi lyden av rennende vann og det åpenbarte seg en liten kulp, perfekt for å kjøle seg ned. Det visste seg at tidligere kjølte soldater seg ned i den samme kulpen på vei over fra byen til fengselet.

Siste del ned mot fengselet gikk nedover og var derfor mye lettere. Vel nede slapp vi inn i fengselet, som nå er et museum.

Det visste seg at store deler av fengselet ble sprengt i 1994, da fengselet ble avviklet. Museum inneholdt bilder og fakta beskrivelser for det meste på brasiliansk, og etter fem minutter hadde vi sett alt som var å se.

Men så dro vi ned til stranda. Det er en av de fineste strendene vi noen gang har sett, og nesten uten folk. Rundt stranden var det jungel og høye fjell. Det var også to elver på hver sin side av stranden derav navnet Dos Rios (to elver).

Det var en matbot på stranda. Vi kjøpte oss hver vår is, som smakte fantastisk etter gåturen. Deretter tok vi oss et bad, før vi fikk servert en svært velsmakende fiskerett. Marius spiste kun ris og potetgull, de hadde ikke annet enn fisk på menyen.

På den ene siden av stranda hvor en av elvene randt ut hadde det danner seg en grunne med tilsig både fra elva og sjøen. Ettersom vannet var grundt var vannet veldig varmt her. Vi lå i vannet og koste oss og ville helst ikke reise hjem.

Men etterhvert måtte vi ta fatt på den lange turen hjem igjen. Varmen gjorde at gåturen ble veldig slitsom, også guiden ble helt utslitt. Etter mye slit og svette var vi til slutt tilbake på hostelet. Denne stranda har ikke hatt besøk av mange turister, og vi er veldig glade for at vi ble med på turen.