Reiseruten går søm følger ...

Reiseruten går som følger...

Rundtur Mellom-Amerika: Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala.

Ecuador, De Nederlandske Antillene, Venezuela

Galapagos øyene

Rundtur Sør-Amerika: Brasil, Paraguay, Uruguay, Argentina, Chile, Bolivia, Peru

fredag 14. februar 2014

Iguasso Falls fra argentinsk side

Tidlig i dag dro vi til Argentina for å se Iguasso Falls fra den andre siden. 75 % av nasjonalparken ligger på argentisk side.

Vi startet med å ta et saktegående tog en halvtime innover i nasjonalparken. Toget hadde åpne vogner der vi skviset oss sammen 4 og 4 i bredden. Fra togstasjonen gikk vi så 1,1 km over elvene og ut til fallene. Underveis så vi en skilpadde. Her var vi mye nærmere fallene enn i går, utsikten var også her fantastisk. Siden vi kom med dagens første tog var vi en av de første til å se fallene. Senere så vi fossefallene fra flere forskjellige utsiktspunkter.

I området var det mange vaskebjørn lignende dyr som likte å stjele mat fra turistene. På bilveiene var det ikke skilting om elgfare, her var det vaskebjørnfare.

Til slutt tok vi en båttur som tok oss til bunnen av fallene. Dette overgikk våre forventninger betraktelig. Båten tok oss så å si inn i fossefallene, besetningen kledde på seg fullt regntøy, mens vi turister ble gjennomvåte. Vi synes denne båtturen var høydepunktet i dag, var utrolig morsomt å komme så tett innpå fossefallene. Det er først da man får et ordentlig inntrykk av de enorme vannmassene.

På kvelden var vi på grilling hos guiden vår, maten var kjempegod. Etter maten fikk vi underholdning av to profesjonelle sambadansere. Marius var så (u)heldig å være den første til å bli bydd opp av de lettkledde damene. Han følte seg noe utilpass, og fikk ikke helt til hoftebevegelsene.