Reiseruten går søm følger ...

Reiseruten går som følger...

Rundtur Mellom-Amerika: Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala.

Ecuador, De Nederlandske Antillene, Venezuela

Galapagos øyene

Rundtur Sør-Amerika: Brasil, Paraguay, Uruguay, Argentina, Chile, Bolivia, Peru

torsdag 20. mars 2014

Inca Trail - dag 4. Machu Picchu!

Dag 4
Distanse 6 km
Beregnet tid 2 timer
Faktisk tid 2 timer

I dag ble vi vekket kl 3.45. Det var var varmt og fuktig i teltet, buksen og jakken var fortsatt våt. Men vi skulle få se Machu Picchu, det gjorde morgen enklere!
Portørene ønsket å ta toget raskt "hjem", og var ekstremt raske med å pakke ned. Allerede før Marthe hadde fått på seg tøy var ytterste av delen av teltet borte. Og da vi gikk ut av teltet for frokost, tok de ned resten av teltet.

Vi startet med å stå i 20 min kø for å komme igjennom siste sjekkpunkt før Machu Picchu (vi hadde vært igjennom tre tidligere). Mens vi sto i køen var det en stakkar fra reisefølget vårt som kastet opp...

Det var en time å gå til Sungate eller Intipunku fra sjekkpunktet. Herfra skal det være en fantastisk utsikt over fjellene rundt. Men dessverre er dette stedet også kalt cloudgate. Vi fikk se toppen av noen fjellene innimellom tåken. Etter en halvtimes ventetid gikk vi videre ned mot Machu Picchu, vi var litt bekymret for at det skulle være like tåkete her.

På veien ned passerte vi en stor stein. Herfra fikk vi å se litt av Machu Picchu, et overveldende syn!
Da vi var fremme møtte vår G Adventure guide oss, han gratulerte alle med vel gjennomført Inca Trail.

Tåken var tynn, og kom og gikk på Machu Picchu.
Machu Picchu er en av verdens syv underverker. Ruinene er godt bevart, og består av 200 byggverk med ulike funksjoner. Inkaenes var fantastiske ingeniører, og byggverkene har drenering- og ventileringssystemer som fortsatt fungerer i dag. Byen rommet ca 1000 innbyggere, og tok 90 år å bygge i perioden 1450 til 1540. Det tok så lang tid å bygge den fordi de bare bygget i tørketiden.

Byen består av tre hoveddeler - en jordbruksdel, en hellig del med templer og en boligdel. Steinarbeid på tempelene er helt enestående, fugene er sjelden større enn 1 mm. For å få til dette måtte hver enkelt stein formes. To personer samarbeidet, den ene gne sand på steinen mens den andre helte på vann. Slik fikk steinen sakte, men sikkert ønsket form. Til slutt ble steinen polert med en spesiell type stein som er nesten like hard som metall. Arbeidet med å forme en stein tok inntil 1 måned. Det kreves flere tusen steiner for å bygge tempelene...

Byen rakk aldri å bli helt ferdig før den ble forlatt i 1540. Inkaene fikk aldri ferdigstilt vannforsyningssystemet som brakte vannet fra en kilde 9 km unna. Spanjolene invaderte inkariket i 1533. De erobret hovedstaden Cusco, da ble Machu Picchu den nye hovedstaden. For å unngå at denne byen også skulle bli erobret forlot inkaene byen og rømte mot jungelen. De tok veien over fjellene, men møtte uheldigvis på spanjolene her og måtte bøte med livet.

Spanjolene utryddet så å si hele urbefolkningen som utgjorde 13 millioner mennesker i løpet av 50 år.

På cafeteriaen var det ordentlig toalett, med doskål, dopapir og såpe! Allerede har Marthe gledet seg så mye til å gå på do.
Guiden vår hadde kjøpt champagne til oss, og folk lurte nok litt når vi drakk alkohol allerede kl 9 om morgen.

Vi spiste lunsj til turistpris. Vi tok tog tilbake til byen Ollantaytambo, herfra ble det buss hjem. Etter fire dager uten dusj ble dusjen også en av dagens høydepunkt. Marthe dusjet så lenge at hun brukte opp alt varmt vannet, og Marius måtte nøye seg med en kald dusj.

Vi endte kvelden med pizza og en drink ute. Vi lærte å lage pisco sour, Perus nasjonal drink ( pisco, eggehvite, sukker og limesaft).