Reiseruten går søm følger ...

Reiseruten går som følger...

Rundtur Mellom-Amerika: Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala.

Ecuador, De Nederlandske Antillene, Venezuela

Galapagos øyene

Rundtur Sør-Amerika: Brasil, Paraguay, Uruguay, Argentina, Chile, Bolivia, Peru

lørdag 29. mars 2014

Las Islas De Ballestas

Utenfor kysten av Paracas ligger noen fredet øyer med navnet Islas De Ballestas. Dette er et naturreservat med rikt dyreliv, og båttur ut til øyene er en populær turistattraksjon, så det måtte vi selvfølgelig teste ut.

Vi kjørte ut med speedbåt til øyene, heldigvis var sjøen rolig i dag, så turen ut ble en behagelig start på dagen.

Etter kort kjøretid kom vi til en halvøy full av Pelikaner. Her er det også stor gruvedrift for salt, saltet sendes blant annet til Canada for å salte veier.

På veien så vi også dette mysteriet, en type geoglyph kalt El Candelabro. Mønsteret er hakket inn i stein, det ble først beskrevet i 1853 av en seiler. Man vet ikke hva tegnet som er 172m høyt og 54m bredt betyr, men teorier går utpå navigasjonstegn og lysestake.

Da vi kom frem til øyene var det store sorte områder bestående av fugler. Vi så gribb, pelikaner, Inkaterne, Humboltsule og Guanoskarv. Rundt kl 08 da vi ankom øyene startet fuglene og fly avgårde for å fiske etter mat. Fuglene sto på kanten av klippen som at de sto i kø for å fly avgårde, et imponerende syn.
Det var også tusenvis av sjøløver på øya med mange baby sjøløver, de skrek etter mat så lydnivået var relativt høyt. I februar ble det født rundt 2500 sjøløver på øyene.

En av verdens minste pingvinarter, Humboltpingviner holdt også til på øya, pingvinen er en sjenert art og gjemmer seg i fjellsprekker, men vi fikk øye på noen.

Marthe testet ut Peruansk cheviche til lunsj ( fiskerett bestående av rå fisk, lime og potet). Det skulle være en av Perus beste i følge guiden vår, men Marthe ble ikke helt overbevist, chevichen fra Chile er fortsatt favoritten.

Så tok vi vår siste busstur på reisen, bussen gikk til Lima, hovedstaden i Peru. Byen har 10 millioner innbyggere, består av 11 bydeler og er gigantisk. Vi er innlosjert i bydelen Baranca.
Vi spiste også vår siste middag med reisefølget, og tok senere de siste drinkene sammen med dem.
I morgen drar halvparten av dem hjem, vi har en ekstra dag i Lima.